Cat & Pet Friendly aanpak
Hoe maken wij de praktijk Cat Friendly?
Katten zijn van nature territoriale dieren. Bovendien hebben ze een zeer gevoelige reukzin en gehoor. Ze voelen zich daarom veilig in hun eigen territorium met vertrouwde geuren.
Wanneer ze uit deze omgeving gehaald worden zorgt dit bij veel katten voor stress en angst. Door de vreemde geuren, geluiden, mensen en dieren is een bezoekje aan de dierenarts bij veel katten een stressvolle ervaring.
In de praktijk zijn wij ons hiervan bewust en doen wij ons best de stress bij het bezoek zoveel mogelijk te beperken. Wij zullen met behulp van een kat-vriendelijk aanpak het welzijn van uw kat proberen te verbeteren.
Advies
Aan onze balie kunt u terecht met uw vragen i.v.m. de (mentale) gezondheid van uw kat. Onze medewerkers zijn op de hoogte van de specifieke noden van de kat. Op onze website en facebook-pagina vindt u regelmatig tips en informatie over kattengedrag, zodat we samen het welzijn van uw huisdier kunnen verbeteren. Daarnaast scholen wij ons regelmatig bij, zodat wij op up-to-date blijven omtrent de laatste ontwikkelingen in de kattengeneeskunde.
Onze praktijk is lid van de International Society of Feline Medicine (ISFM), waar zowel kattengeneeskunde als gedrag centraal staat. Op die manier kunnen wij de beste zorg aanbieden.

Transport
Stress ontstaat vaak al voordat de kat de praktijk binnenkomt. Een kat die veel stress ervaren heeft tijdens het transport, is vaak moeilijker te benaderen voor de dierenarts. Daarom is het van belang de stress zoveel mogelijk te beperken door het transport naar de praktijk optimaal te laten verlopen.
Het is niet altijd een makkelijke opdracht om de kat in de transportkooi te krijgen. Hierbij geldt, een goede voorbereiding is het halve werk! Wij helpen baasjes graag op weg om het transport naar de praktijk zo stressvrij en vlot als mogelijk te laten verlopen. Lees alvast ons infoartikel met tips rond het transport van uw kat of informeer u bij onze assistentes en Cat Advocate Emmanuelle.

Wachtzaal
In de wachtzaal en aan de balie staat een kattentoren. Wij raden aan om de transportmand van uw kat op één van deze torens te zetten terwijl u wacht. Katten voelen zich namelijk veiliger op een hoge plek. Daarnaast zijn ze hierbij ook boven het niveau van de honden die zouden kunnen passeren. Om uw kat een veiliger gevoel te geven, bieden wij dekentjes aan om over de reismand te leggen. Hoe minder de kat ziet hoe rustiger ze zal zijn.

Cat-only afspraakmomenten
Heeft u een stressgevoelige of angstige kat? Dan is een cat-only afspraak ideaal voor uw kat. Andere dieren kunnen voor een kat zeer bedreigend zijn. Honden zijn om deze reden niet toegelaten tijdens deze momenten, wat zorg voor rust in de praktijk.
Graag een Cat Only afspraak? Vraag dit na aan de balie of kies deze optie bij het maken van een online afspraak.
Consultatie
Een angstige kat kan agressief uit de hoek komen wat het onderzoek bij de dierenarts bemoeilijkt. Een negatieve ervaring bij de dierenarts, kan toekomstige bezoeken steeds moeilijker maken. Daarom is het extra belangrijk de ervaring zo positief mogelijk te maken. Onze dierenartsen benaderen katten altijd op een rustige manier. Tijdens het hanteren van de katten wordt er rekening gehouden met de stress-gevoelige aard van de kat. De kat wordt indien mogelijk onderzocht in het transportmandje. (Bedreigende) geuren worden na elke consultatie verwijderd. We proberen indien mogelijk de kat af te leiden door middel van een speeltje of iets lekkers.
Daarnaast werken wij in de consultatie met kattenferomonen die helpen om de stress te verminderen.
Hospitalisatie
Stress is nadelig voor het herstel van uw huisdier. Daarom is de beperking van stress tijdens verblijf in de praktijk voor ons zeer belangrijk. De dieren verblijven in rustige ruimte, in een kooi met een zacht dekentje en een schuilhuisje. Het meebrengen van eigen materiaal (dekentje, mandje, speeltje) wordt door ons zeker gestimuleerd. Dit bevat de eigen geur van thuis, wat de kat een vertrouwd gevoel geeft. Uw kat wordt steeds op een rustige manier benaderd. De patiënten worden meermaals per dag gemonitord en ze krijgen de nodige aandacht en verzorging van onze dierverpleegkundigen en dierenartsen.
In de hospitalisatieruimte wordt bovendien gebruik gemaakt van een feromoon verdamper en spray om uw kat een geruststellend gevoel te geven.

Cat-Advocate
In onze praktijk is dierenartsassistente Emmanuelle het aanspreekpunt voor al uw vragen omtrent het gedrag van uw kat. Zij volgde het Postgraduaat toegepast diergedrag waardoor zij goed begrijpt wat katten nodig hebben om zich goed te voelen.
Zij is dan ook de ideale persoon om het kattenwelzijn in de praktijk naar een hoger niveau te tillen. Zij stimuleert het hele team door middel van educatie en zorgt ervoor dat alles op een katvriendelijk manier gebeurt.
Label ‘Cat Friendly Clinic’
De praktijk ontving het label ‘Cat Friendly Clinic’ van het ISFM (International Society of Feline Medicine). Dit omwille van onze inspanningen om de praktijk zo katvriendelijk als mogelijk in te richten, de manier waarop wij katten behandelen, onze infrastructuur en apparatuur en ten slotte de bijscholingen die gevolgd worden door onze dierenartsen en die specifiek gericht zijn op de kattengeneeskunde.
